Nakon prošlogodišnjeg zlatnog božanstva, Daniel je haute coture ljestvicu postavio za stepenik više, te je pretencioznost da se ove godine ode još dalje zapravo bila i očekivana. Pitanje je samo – da li je to bio pravi način?
Sve je počelo sa Dojom Cat koja je na reviju u Parizu došla u ekstravagantnoj kreaciji, od glave do pete prekrivena crvenim Swarovski kristalima, aludirajući na Danteov Inferno, prvi dio Božanstvene komedija, a ujedno i teme Schiaparelli kolekcije visoke mode za proljeće-ljto 2023.
A, onda je pristigla Kylie Jenner u crnoj haljini sa vještačkom lavljom glavom na ramenu, pružajući prvi pogled na ono što će se kasnije dogoditi na pisti – niz odsječenih životinjskih glava koje akcentuju Schiaparelli haljine.
Tako je Shalom Harlow na pisti nosila ručno oslikanu haljinu od vune i svile sa velikom glavom snježnog leoparda koja je virila iz njenih grudi. Irina Shayk \”prošetala\” je identičnu iteraciju haljine Kylie Jenner sa lavljom glavom, a Naomi Campbell izašla je na pistu u kaputu prekrivenim veštačkim krznom sa velikom vučjom glavom postavljenom na lijevom ramenu.
\’\’Nijedna životinja nije povrijeđena za potrebe ovih lookova\’\’ – naglasio je Schiaparelli, ali time nije umanjio utisak javnosti da je ovaj potez, kako etički, tako i modno – promašen. Iako visoka moda jeste mjesto za bezgranično eksperimentisanje sa sopstvenom kreativnom vizijom, avangardno zanatstvo i zamršene tehnike, prezentiranje odsječenih životinjskih glava kao fashion komada u današnje vrijeme, gdje je borba protiv okrutnosti prema životinjama univerzalna, potpuno je neprihvatljivo. A, zatim i estetski neuvjerljivo, neukusno i bizarno, čak iako znamo da je dizajnerova poenta bila da predstavi životinje koje je Dante izjednačavao sa požudom, ponosom i pohlepom.
S druge strane, činjenica je da je ova modna kontroverza nepravedno potisnula u drugi plan sve ostale veličanstvene kreacije koje je predstavio Daniel Roseberry, a koje su itekako vrijedne pažnje.
– Ova kolekcija je moj omaž sumnji. Želio sam da se odmaknem od tehnika koje su mi bile prijatne i koje sam razumio, a da umjesto toga izaberem nepoznato i zastrašujuće – rekao je naglašavajući da je Danteov Inferno duhovna referenca na pakao sumnje kroz koji prolazi umjetnik tokom stvaranja.
Uz dramatičnu muzičku podlogu Philipa Glassa, Roseberry je u Petit Palaisu interpretirao scenografiju Danteove Božanstvene komedije. Nadrealno je materijalizovano u obliku ručno oslikanih haljina od pliša, bisernih sakoa, golih tijela obloženih zlatom, metalnim korsetima koje otjelotvoruju granje, i drugim impresivnim detaljima. Tu su i grandiozne siluete, oštro sječene i nepredvidive, tako da svaka Schiaparelli kreacija liči na svojevrsnu skulpturu.
Sam rasplet donosi dizajner koji kolekciju potpisuje rečima: „Inferno. Purgatorio. Paradiso. Ovo je podsjetnik da ne postoji raj bez pakla; nema radosti bez tuge; nema zanosa stvaranja bez mučenja sumnje. Moja sopstvena molitva je da se toga uvijek sjetim — da se, u mojim najtežim danima, kada inspiracija jednostavno neće da dođe, sjetim da nije moguće uzdizanje do neba bez prethodnog odlaska do ognjišta i straha koji dolazi sa njim. Dozvolite mi da to uvijek prihvatim”, izvor: elle.rs.