Haris Muratović: Automobilska strast koja pokreće

„Za mene je motivirajuće raditi u oblasti prema kojoj sam razvio osjećaj pripadanja. Smatram da u tome leži moj neiscrpni izvor motivacije i snage za nove ideje, te projekte – koji uvijek uključuju organizaciju više, stvaraju dodatnu vrijednost i tabaju put održivog razvoja“

Razgovarala: Indira Delić, foto: Muamer Kolar

Haris Muratović već 17 godina gradi karijeru u automobilskoj industriji. Zaposlen je u kompaniji Porsche BH, obnašajući funkcije Brand managera Das WeltAuto i MOON.

\"\"

Raditi u autoindustriji za njega je posebna čast, ali i zadovoljstvo – imajući u vidu da ova grana industrije ima više od devet miliona zaposlenika, odnosno 5% ukupno zaposlenih u sektoru proizvodnje u svijetu. To je ogroman broj ljudi koji vrijedno rade na proizvodnji više od 60 miliona novih ljubimaca koji izađu na cestu svake godine.

– Automobilska industrija je veliki inovator, sa značajnim ulaganjima sa više od 84 milijarde eura u istraživanja, razvoj i konačno u proizvodnju. Igra ključnu ulogu u tehnološkom razvoju drugih industrija i društva u cjelini. Proizvodnja i upotreba vozila također su veliki doprinosi državnim prihodima, doprinoseći tako više od 400 milijardi eura prihoda godišnje na svjetskom nivou. Za mene je motivirajuće raditi u oblasti prema kojoj sam razvio osjećaj pripadanja. Smatram da u tome leži moj neis- crpni izvor motivacije i snage za nove ideje, te projekte – koji uvijek uključuju organizaciju više, stvaraju dodatnu vrijednost i tabaju put održivog razvoja.

Kako Vi, s ove distance, analizirate svoj poslovni put?

– Naredne godine bih trebao obilježiti vlastito punoljetstvo iskustvenog rada u autoindustriji, počevši od administrativnog zaposlenika do sadašnje pozicije rukovodioca. Ova industrija pruža odlične prilike mladim ljudima koji se žele uhvatiti u koštac sa izazovima i profilirati se u prave eksperte i profesionalce. Timski rad, kvalitetna komunikacija, kontinuirana edukacija i otvorenost ka novim prilikama neraskidivi su dio razvoja svakog pojedinca. Strast ka automobilima, inovacijama i snažna želja za promjenama su činjenice koje su obilježile moju karijeru. Izlazak iz zone komfora, obavljanje različitih funkcija i nivoa pozicija u firmi doprinijele su sagledavanju šire slike u poslovanju.

Poznato je da ulažete u brojne digitalne i marketinške kampanje. Po Vama koliko je važan takav princip poslovanja za dalji razvitak poslovanja? Postoji li neka kampanja na koju ste posebno ponosni?

– Posebno smo ponosni na kampanje koje su orijentirane ka društvenoj odgovornosti. Kada je u pitanju brend Das WeltAuto prošle godine smo imali kampanju Vozi pametno u kojoj smo željeli staviti akcenat na sigurnost, pouzdanost i savjesnost vozačima tokom vožnje. Sve analize pokazuju da je kampanja bila kvalitetno komunicirana ka ciljanoj skupini, a to su vozači, kao aktivni učesnici u saobraćaju. Svjedoci smo da se veliki broj saobraćajnih nezgoda dešava zbog nepažnje vozača tokom vožnje, koji koristeći mobilne uređaje, tipkajući poruke, vožnje pod dejstvom alkohola, prebrzom vožnjom ugrožavaju vlastiti, ali i život ostalih učesnika u saobraćaju. Sigurni smo, da smo barem u određenoj mjeri uspjeli u namjeri poslati jasnu poruku učesnicima u saobraćaju i javnosti na ovu svakodnevnu negativnu praksu.

Porsche BH kompanija je lider na tržištu i to zasigurno možemo pripisati kvalitetnim procesima, educiranim profesionalcima u Vašoj kompaniji, što se u konačnici odra- žava u profesionalnom odnosu ka krajnjim klijentima…

– Prošle godine smo u sklopu naše HR službe pokrenuli projekat Fit4Fu- ture, a veže se za izgradnju potencijala i eksperata u kompaniji koji će biti spremni na transformaciju i izazove koji se dešavaju u autoindustriji. Ciljevi su usmjereni ka inovativnim i SMART rješenjima koji prevashodno imaju za cilj odgovoriti izazovima vezanim za smanjenje emisija CO2 i na prvo mjesto stavljaju ekološki odgovorno poslovanje. U sklopu naše kompanije postoji tim sastavljen od certificiranih trenera, kao i servisna škola u sklopu koje se izvode treninzi i edukacije prema ovlaštenim trgovcima koji su dio mreže VW grupacije. Veliki su izazovi u pogledu odliva stručne i educirane radne snage, te je potrebno kontinuirano ulagati kako u postojeće, tako i u nove zaposlenike. Oblast vezana za značaj i utjecaj treninga i edukacija kao faktor motivacije zaposlenika je nedovoljno zastupljena u javnom prostoru, ali i nedovoljno istražena u sferi autoindustrije i predmet je upravo teze doktorske diser- tacije na kojoj trenutno radim. Sva dosadašnja provedena istraživanja su pokazala značajan utjecaj ulaganja u edukaciju, kao jednog od ključnih faktora smanjenja odliva radne snage u autoindustriji, kako kod nas tako i u široj regiji država na Balkanu.

U posljednje vrijeme električni automobili su veliki trend u bogatijim i ekološki osviještenim zemljama. Kakvo je stanje u našoj zemlji, te koliko su kupci u BiH zainteresirani za kupovinu električnih vozila?

– Naša zemlja je do prošle godine bila potpuno zakonski izolovana po pita- nju povoljnog poslovnog ambijenta i stimulativnog efekta za nabavku ekološki prihvatljivih vozila. Polovinom 2022. godine, Bosna i Hercegovina se pridružila ostatku regije i Evrope, te kroz određene zakonske akte kao privremenu mjeru ukinula carinu na uvoz električnih vozila, te smanjila carinu za vozila na hibridni pogon. Vlada FBiH je također za fizička lica koja žele kupiti novi ekološki prihvatljiv automobil izdvojila iz budžeta ukupno milion KM za stimulaciju pri nabavci automobila. Nakon navedenih mjera iskazan je ogroman interes za kupovinu ekološki prihvatljivih vozila, štosmozapravoiočekivali.Brojuvezenih ekološki prihvatljivih automobila koji su predmet stimulacije se u 2022. godini povećao za 67% u odnosu na 2021. godinu. Iskreno se nadamo da će nadležne institucije nastaviti još snažnije da podržavaju i stimulišu ekološki prihvatljiva vozila.

Koliko su električna vozila bolja za našu klimu i kvalitetu zraka?

– Električna vozila imaju nultu emisiju CO2, a imajući u vidu da transport u BiH, čini 30% zagađenja u urbanim sredinama ovo je ogroman doprinos smanjenju zagađenja i spas od različitih akutnih i respiratornih bolesti uzrokovanim PM česticama, azotnim oksidima i ostalim vrstama zagađenja. Pored toga električni automobili ne uzrokuju buku u transportu, pametni su i povezivi sa različitim uređajima, moguće ih je reciklirati u procentu od cca. 90% i odlična su skladišta električne energije. Ogromne su uštede u potrošnji energenta, jer na 100 KM pređenih km, potrošimo 2 KM struje, dok nam je za automobil pogonjen fosilnim gorivima potrebno minimum 30 KM. Zamislite da do Neuma odete za cca. 4 KM potrošene struje u električnom vozilu, a da ste pri tome svjesni da ste sačuvali okolinu od zagađenja.

Šta je sa popratnom infrastrukturom? Kakva je mreža punionica? Sa kojim brojem raspolažemo?

– Trenutno u BiH raspolažemo sa 200 električnih punionica. Od toga imamo 12 brzih punionica. Sigurni smo da bi ih bilo barem tri puta više ukoliko bismo imali usaglašenu i jednostavnu zakonsku regulativu i kada ne bismo imali bespotrebne prepreke u samoj fazi realizacije planiranja i montaže punionica koje se ogledaju u izdavanju potrebnih dozvola i saglasnosti. S druge strane država jako puno gubi na ugledu, smanjen je nivo investicija u ovu granu industrije koja se rapidno razvija u susjednim državama, a pogotovu u Evropskoj uniji. Da na kraju zaključim sa konstatacijom da je broj punionica dobar u odnosu na prepreke sa kojima se suočavamo, jer vam za postavljanje punionice na javnom prostoru treba skoro isti broj dokumenata kao da gradite neku zgradu ili hotel.

Kakve automobile najčešće pripadnice nježnijeg spola biraju? Koji automobil biste preporučili ženama, koje dosta svog vremena provode na putu?

– Žene se najčešće rukovode emocijom, koja se ogleda u dizajnu vozila, boji, profinjenim detaljima i prak- tičnim rješenjima, ali su zasigurno od presudnih faktora sigurnost i pouzdanost automobila. Primjetan je trend interesiranja za SUV – crossover modelima. Moj savjet za poslovne dame je da definitivno biraju automobile koji su odraz njihovog stila života. Uskoro na tržište BiH uvodimo potpuno novi brand CUPRA, koji će u svojoj genezi nuditi upravo gore pobrojane epitete i svojim dizajnom mamiti uzdahe, ne samo mlađe populacije nego i poslovnih žena sa stilom i stavom.

Vaši planovi u tekućoj 2023. Kojem novom poslovnom izazovu se radujete?

– Unutar naše kompanije smo već u fazi proširenja tima eksperata koji će se baviti implementacijom projekata vezanih za e-mobilnost – u saradnji sa drugim kompanijama koje njeguju identične vrijednosti. Nastavljamo i dalje snažno podržavati društveno odgovorne projekte. Ovu godinu će pored e-mobilnosti obilježiti projekti vezani za različitost, a jedan od principa je upravo intenzivan rad na snažnijem uključivanju pripadnica ljepšeg pola u procese izgradnje boljeg i otvorenijeg ambijenta za rad. Pored toga, izgradnja eksperata i usavršavanje kadrova su preduslov za tranziciju koja nas očekuje u bliskoj budućnosti i to će nam biti definitivno najveći izazov. Budućnost je zasigurno naklonjena onima, koji su za nju spremni već sada.

TAKMIČENJE U PLIVANJU

\"\"

– Strastveni sam planinar od 1999. godine, a u posljednje vrijeme, bavim se intenzivno plivanjem na otvorenim morima i jezerima. Prošle godine sam u Crnoj Gori u Kotoru učestvovao na jednom takmičenju plivanja na otvorenom moru na dužini 4,5 km i ostvario zapažen rezultat, kao jedini bh. učesnik, a na kojem je učestvovalo oko 140 takmičara iz cijelog svijeta. Planiram u ovoj godini preplivati Neumski zaljev koji je otprilike dug sedam kilometara.

\"\"