Važan je roditeljski primjer i prilagođeno čitanje
Nagrada za inovativne nastavnike i nastavnice, koju godišnje dodjeljuje Centar za obrazovne inicijative Step by Step, održana je u Mostaru polovinom januara. Nagrada se dodjeljuje u pet kategorija za sve nivoe obrazovanja i predstavlja najznačajnije priznanje za plemenitu nastavničku profesiju u Bosni i Hercegovini. Ovim smo povodom razgovarali s Melihom Salihović i Dženanom Muratović iz JU Peta osnovna škola Brčko, čija je inovativna praksa Inkluzivni kutak biblioteke odabrana kao najbolja u kategoriji 5: Stručni/e saradnici/e na svim nivoima odgoja i obrazovanja.
– Nagrada za inovativne nastavnike jedno je od najvažnijih i najvrednijih priznanja koje može dobiti školski stručni saradnik u regionu. Od velikog značaja je što postoji neko ko vrednuje i djeluje na promociji rada prosvjetnih radnika, onih koji svakodnevno učestvuju na unapređenju obrazovanja. Ovim priznanjem shvatile smo zapravo koliko je sve što radimo zaista potrebno i vrijedno i dobile smo inspiraciju i motivaciju za dalji rad.
Njihova želja bila je formirati inkluzivni kutak biblioteke uz pomoć dobrovoljnog, vannastavnog rada nadarenih učenika Pete osnovne škole. Kako bi uspjele u tome već dvije godine, uz pomoć nadarenih učenika, aktivno rade na prilagođavanju književnih djela uvrštenih u udžbenike i lektiru od prvog do devetog razreda osnovne škole.
– Prilagođavanje se vrši snimanjem video i audiozapisa poezije kao i izradom slikovnica – priča u slikama za skraćene verzije romana i pripovijetki planiranih nastavnim planom i programom. U praksi se ukazala potreba da se učenicima s teškoćama približi određeni sadržaj predviđen nastavnim planom i programom, tj. u ovom slučaju da im se omogući čitanje lektire. Pred nama je bio veoma težak izazov, jer je trebalo prilagoditi lektirno djelo da bude dovoljno kratko da drži pažnju, ali i sadržajno, u isto vrijeme i kreativno da bi učenici shvatili i zapamtili suštinu te izvukli pouku koju djelo nosi – kazale su s Meliha i Dženana, te su dodale:
– Učenici koji prate nastavu po prilagođenom planu i programu na ovaj način mogu učestvovati i u toj nastavnoj jedinici. Kod određenog broja učenika s teškoćama u učenju to ranije često nije bio slučaj zbog nemogućnosti čitanja s razumijevanjem i praćenja dužeg sadržaja romana. Djeci koja prate nastavu po prilagođenom planu najčešće bi izbacili lektiru iz plana, a to je ono što nam je cilj spriječiti. S druge strane kod nadarenih učenika potičemo njihov talenat, razvijamo empatiju prema slabijima i učimo ih da kroz društveno-koristan rad upotrijebe svoju darovitost. Nadarenim učenicima pružena je dodatna mogućnost da iskažu svoje talente na novi, kreativan i nadasve human način koji se razlikuje od svega što su do sada radili. Samim tim utjecale smo na formiranje stavova i uklanjanje predrasuda kod nadarenih učenika kroz rad na stvaranju inkluzivnih uslova u školskoj biblioteci. Smanjio se jaz između nadarenog učenika i učenika s teškoćama u učenju kao dvije krajnosti obrazovnog sistema.
– Dodavanjem prilagođenih lektira u biblioteku povećao se broj članova među učenicima sa teškoćama u učenju. Biblioteka u našoj školi je mjesto gdje ćete često naići na učenike s posebnim potrebama. Smatramo da je to mjesto koje im pruža toplinu, sigurnost i slobodu te da im je ovo bio samo dodatni podsticaj za posjetu biblioteke i čitanje prilagođeno njihovim sposobnostima.