Danas je gotovo nezamislivo postojanje ijedne ozbiljnije institucije ili kompanije bez odjela koji bi se bavio njihovim odnosima s javnošću, te brinuo o njihovom imidžu. No, kako biti dobar PR manager i koje osobine treba posjedovati da bi kompaniju predstavljao u najboljem svjetlu? Je li PR struka dovoljno razvijena u našoj zemlji? O ovim pitanjima razgovarali smo s tri dame, dobitnice PRO PR Award, međunarodnog priznanja za doprinos razvoju struke odnosa s javnošću
Piše: Lejla Lojo-Karamehmedović
Ilarija Bašić: Presudno novinarsko iskustvo
Ilarija Bašić je kao PR menadžerica u marketinškoj agenciji „MITA Group“ zaposlena od 2009. godine. Prije toga radila je kao novinar, a novinarstvo je bila njena prva ljubav. No, odlučila je podići sidro i krenuti dalje ka, kako kaže, čarobnoj profesiji zvanoj „PR“.
– Iznimno je važno, za sve one koji se bave odnosima s javnošću, da imaju novinarsko iskustvo. Tako ćete bolje shvatiti šta je potrebno novinarima da na najbolji način plasiraju PR priču do ciljne skupine – kaže Ilarija, objašnjavajući važnost i ulogu PR-a u kompaniji.
– PR je uzbudljiva, adrenalinom ispunjena profesija, koja se umnogome promijenila od ranih dana publiciteta. Danas je to naučna disciplina za strateške poslovne funkcije. U našoj zemlji ima dosta kvalitetnih pojedinaca koji trudom, zalaganjem i kreativnim PR kampanjama čine BiH boljom i ljepšom. To su ljudi koji svakodnevno rade na vlastitoj edukaciji, prate svjetske trendove u profesiji i uspješno nas predstavljaju na konferencijama i seminarima u inostranstvu. Vjerujem da ćemo uskoro dobiti i strukovno udruženje na nivou države koje će dodatno unaprijediti struku.
Naša je sagovornica za svoj doprinos PR struci prošle godine nagrađena PRO PR priznanjem.
– Ova nagrada je svojevrsna kruna moje karijere, potvrda moje prednosti, zalaganja za promoviranje i unapređenje odnosa s javnošću u BiH, te širenja stečenog znanja. Istovremeno, nagrada me i obavezuje da nastavim tim putem, da s ljubavi i strasti i dalje obavljam posao kreirajući uspješne kampanje i priče.
Almedina Porča: Dostupnost na prvom mjestu
Ukoliko želite navesti dobar primjer upravljanja javnim donosima u javnom sektoru, onda biste se trebali voditi politikom sarajevske Općine Stari Grad. Šefica njihovog Odsjeka za odnose s javnošću već devet godina je Almedina Porča, novinarka s 15-godišnjim iskustvom, koja je ove godine dobila PRO PR nagradu za razvoj struke u javnoj upravi.
– Priznanje mi je izuzetno važno, prije svega jer vrlo cijenim PRO PR i smatram je najboljom PR konferencijom u regiji, ali i šire. PRO PR je postao platforma za međunarodnu razmjenu ideja i znanja iz oblasti komunikacija s javnošću i mjesto gdje se zaista može puno toga naučiti. Izuzetno mi je drago što ova konferencija raste, pa su od prošle godine ustanovili i FOCUS konferenciju koja se bavi komunikacijama u javnoj upravi. S obzirom na to da u javnoj upravi u našoj zemlji ima još mnogo prostora za razvoj i unapređenje, posebno mi je drago što je prepoznat napredak koji je Općina Stari Grad u tom pravcu ostvarila, a nagradu doživljavam kao priznanje za sav naš rad na poboljšanju komunikacije u proteklih devet godina -kaže za naš magazin Almedina, ističući važnost komunikacije s javnošću.
– Komunikacija u javnoj upravi jednako je važna kao i bilo gdje drugo. Rekla bih da je naš posao utoliko teži jer se svakodnevno moramo boriti s razbijanjem predrasuda o tome da „u administraciji niko ništa ne radi“. Upravo zato je jako važno pokazati javnosti koji se sve poslovni procesi odvijaju unutar jednog organa uprave i na koji način. Konkretno, nastojimo predstaviti sve projekte koje realiziramo, od infrastrukturnih do obrazovnih, socijalnih, društvenih programa itd. Pokazujemo na koji način se usvaja općinski budžet i na šta se ta sredstva kasnije troše, približavamo administraciju građanima tako što im omogućavamo direktnu komunikaciju putem servisa i aplikacija koje smo razvili na našoj web stranici (starigrad.ba). Naravno, prepoznali smo i značaj društvenih mreža gdje također uspješno komuniciramo s građanima.
Almedina naglašava da kao PR uvijek morate biti spremni na kritike i ocjene, ali ako volite ono što radite, ništa nije teško.
– Ova profesija zahtijeva puno odricanja, mudrosti, poslovnih taktika, a prije svega dobru saradnju s medijima. Svi koji PR tako doživljavaju dobro rade svoj posao i mislim da je PRO PR to dobro prepoznao u prethodnim godinama. Ovo priznanje u BiH dobijali su zaista oni koji su se ostvarili i dokazali u ovom poslu, te imaju i konkretne rezultate. Lično, najviše smetaju oni koji misle da su fakultetskom diplomom sve riješili i da odmah postaju stručnjaci, a nisu spremni da rade, uče i stječu iskustvo. Nagrade se moraju zaslužiti, a one dođu mnogo poslije fakultetske diplome.
Da bi se posao obavljao kako treba postoje mnoga pravila, no Almedina kao PR menadžer jedno stavlja ispred svih ostalih.
– Ako bih morala reći u jednoj riječi, onda je do dostupnost! Radeći kao novinar shvatila sam važnost davanja informacija u pravo vrijeme. To je bila prva stvar koju smo promijenili u Općini Stari Grad. Na novinarska pitanja odgovaramo odmah, svakodnevno plasiramo informacije u javnost, imamo dnevnu ažurnost općinske web stranice koja je postala servis građanima, ali i medijima za preuzimanje vijesti. Otvoren pristup i otvorena komunikacija ključni su u ovom poslu, jednako kao i edukacija i praćenje savremenih tokova – kazala nam je na kraju Almedina.
Nađa Lutvikadić-Fočo: Savjetuj se, djeluj odmah i komuniciraj istinu
PRO.PR priznanje ove godine u našoj zemlji dobila je i Nađa Lutvikadić-Fočo, šefica Odjela za korporativne komunikacije u BH. Telecomu, te jedna od najistaknutijih dama u PR branši u našoj zemlji.
– PRO.PR je konferencija koja već 15 godina okuplja najveće komunikacijske stručnjake iz regije i svijeta kako bi razmijenili svoja iskustva i najbolje prakse. S obzirom na značaj ove konferencije i činjenicu da Međunarodna komisija PRO PR Awards, koju čine renomirani evropski i regionalni stručnjaci odlučuje o dobitnicima, mogu reći da je posebno zadovoljstvo biti dobitnik priznanja za doprinos razvoju struke odnosa s javnošću. To znači da su upravo profesionalci iz PR struke prepoznali rad i zalaganje, a koji su najmjerodavniji za procjenu. Kad kolega kaže da si dobar, onda zaista vrijediš – kaže Nađa i dodaje da je u našoj zemlji ima kvalitetnih PR profesionalaca.
– Većina njih su normalno ŽENE i moje drage kolegice. To znači da je zajednica prepoznala značaj ove funkcije, ali postoji još prostora za poboljšanja u domeni stvarnog znanja šta PR jeste. Svima radimo dobar PR osim sebi i vjerujem da ćemo uskoro napraviti udruženje koje će kvalitetno pozicionirati ovu profesiju u društvu. Također, ono što često nedostaje PR profesionalcima je pozicioniranje u upravljačkim strukturama i razumijevanje menadžmenta, što bi omogućilo efikasniji rad u struci, pa i bolje upravljanje kriznim komunikacijama – ističe Nađa.
Njena PR karijera počela je još tokom studentskih dana. Završila je Fakultet za kriminalistiku, no životni put ju je odveo u medije, a potom u PR.
– Znanje iz struke crpila sam iz škola strateškog komuniciranja i kasnije tokom magistarskog studija na FPN. Puno je projekata na koje sam ponosna, ali izdvajam rad sa studentima i predavanja koja radim s različitim grupama i pojedincima i najveće zadovoljstvo mi predstavlja kad vidim da sam nekome pomogla da poboljša svoje komunikativne sposobnosti i javni nastup.
Na kraju, otkrila nam je koje je njeno najvžanije (PR) pravilo kojim se vodi prilikom obavljanja svoje dužnosti.
– Savjetuj se, djeluj odmah, komuniciraj istinu.
„Nemam komentar“
PR menadžer mora da bude pripremljen za sva moguća pitanja. Nikada ne smije izjaviti “Nemam komentar”. U tom trenutku trebalo bi da odgovori da nema podataka, ali da će se potruditi da ih pribavi u najkraćem roku.
Novinari kao najbolji menadžeri
Mnogi stručnjaci smatraju da najbolji PR menadžeri dolaze upravo iz redova novinara, jer oni najbolje znaju šta “druga strana” želi i na koji način funkcionira. Da bi bili uspješni u onome što rade, stalno moraju da se usavršavaju i nadograđuju.
Poželjne osobine
Osobe koje se profesionalno bave odnosima s javnošću, poželjno je da budu sposobni da razgovaraju sa svakim, da su druželjubivi, komunikativni, pozitivni, imaju dobar smisao za humor, budu energični i radoznali. Važno je da umiju da izazovu pažnju i da su sposobni da drugog jednostavno uvjere.