Dizajn ove svestrane umjetnice odiše historijom naše zemlje, a često i bh. narodnim nošnjama, kako onim gradskim, tako i ruralnim svih konfesionalnih grupa koje žive na ovim prostorima. Kolekcije je posvetila i kraljicama Katarini i Jeleni Gruboj, koje su obilovale prirodnim materijalima i vezovima. Svi njeni modeli su nosivi, kvalitetni. Uživa u kombiniranju autentičnih motiva s modernim tehnikama. Ova vrsna umjetnica odlučila se vratiti na svoje početke i podijeliti s nama svoju inspirativnu priču
Piše: Indira Delić, Foto: Muamer Kolar, Alen Ajan
Aida Korman zasigurno je ostavila pečat na bh. modnoj sceni, a svojim dizajnerskim štihom doprinijela je historijskoj baštini naše zemlje. Inspiraciju za sve kolekcije pronalazi na istraživanju bh. kulture, narodnim nošnjama, te etnografskim zbirkama koje se nalaze u muzejima i samostanima. Neke kolekcije inspirirane su ornamentima koji su rađeni u metalima, a kolekcije kojima je osvojila srca mnogih posvetila je kraljicama Katarini Kosači i Jeleni Gruboj čijim likom i djelom je oduševljena. Uživa u kombiniranju autentičnih motiva s modernim tehnikama.
U gradu visoke mode
Kako kaže, cijeli život posvetila je modi, ona joj je na prvom mjestu, pa i nakon toliko godina bavljenjem ovim poslom i dalje ga radi sa strašću. Ova vrsna umjetnica odlučila se vratiti na svoje početke i podijeliti s nama svoju inspirativnu priču.
– U djetinjstvu sam počela crtati i željela sam postati dizajnerica. Kako sam odrastala moje želje su se polako slagale i postajale su stvarnost. U srednjoj školi sam već crtala, izrađivala, šila i prekrajala sama sebi odjevne predmete. Izrađivala sam nakit i asesoare. Nakon završene Prve gimnazije odlučila sam upisati Filozofski fakultet, Odsjek anglistika. No, ubrzo sam otišla u Češku gdje sam živjela tri godine. Tamo sam upoznala djevojku koja ima modnu agenciju. Sarađivale smo, a potom sam otvorila i svoju radnju s odjećom i nakitom, gdje sam prodavala svoje kreacije. Uprkos tom uspjehu, ipak me grizla savjest zbog nezavršenog fakulteta. Odlučujem upisati DAMU (Dramsku akademiju muzičkih umjetnosti), Odsjek kostimografija u Češkoj. Počinjem s pripremama, no dolazi do promjene plana i vraćam se u svoje Sarajevo gdje upisujem Likovnu akademiju Odsjek produkt dizajn – počinje svoju priču Aida.
Iako je planirala ostati u našem glavnom gradu i nastaviti studij, Korman se uputila u grad visoke mode, Rim kako bi gostovala na akademiji, Istituto Europeo di Design – Odsjek Moda, poznatoj kao najprestižnijoj u Italiji po modnom dizajnu.
– Taj sistem mi se dopao, a studirati u Rimu bilo je ostvarenje mojih snova. Na svu sreću priznali su mi godinu sa sarajevske akademije, te sam studij samo nastavila. Prezadovoljna sam tamošnjim studijem i profesorima koji su nam predavali. To su profesori iz velikih modnih kuća, tako da nam je bio omogućen odlazak u modne kuće Gattinoni, Biagiotti, Valentini, Lanzetti, Sorelle Fontana – ponosno će Korman.
Godine 2000. diplomirala je kolekcijom “Hodočašće u stilske pregibe” . Naime, radi se o svojevrsnom bh. dizajnu, nošnjama iz 18. stoljeća. Inspirirale su je žene iz naše historije. Vodila se željom da izvan granica naše zemlje ponudi nešto što je autentično za BiH.
– Može se kazati da Italijani imaju određeni građanski nacionalizam. Kada kažem nacionalizam mislim na urbani, koji je drugačiji od etničkog i podrazumijeva ljubav prema državi. Vole sve što je italijansko, sve što ima veze sa zemljom, sa svojom historijom, modom, kulturom, dizajnom, te sa svim što je „made in Italy“. Ja, kao stranac, ne mogu se takmičiti s njima. Samo im mogu ponuditi nešto što je moje i što je zanimljivo. Tako da sam odlučila predstaviti nešto prema čemu gajim strast, a to je naša historija, narodna nošnja, te etnički elementi krojeva i vezova. Pričala sam im o našim motivima i tako je sve krenulo. Predstavila sam im dimije koje su bile pokrivala za cijelo tijelo. Transformirale su se od pokrivala pa do suknje i hlača. Iz italijanske komore za modu odlično su reagirali, te su kolekciju ocijenili u superlativima.
Poslije diplomskog rada Aida je u Italiji radila s najvećim kućama visoke mode. Prošla je sve stepene tekstilne industrije, kako za odjeću i obuću, tako i za asesoare i nakit, te streetwear i computer design za industriju majica, jeansa…
– Radila sam u Rimu za Gattinoni, Sorelle Fontana na projektu vjenčanica, za Lancetti, Biagiotti, Valentino. Nakon Italije odlazim u London gdje sam radila za Alexandra McQueena s timom koji je radio i za Givenchy. McQueen me oduševio zbog jedinstvenog avangardnog rada. Njegove nespojive kombinacije su me fascinirale. Volio je kombinirati školjke i perje. Muške materijale koristio je kao ženske i obrnuto. Kreirao je od kože, drveta – evocirala je svoje uspomene naša sagovornica.
“Ala bosneze”
Aida inspiraciju crpi iz knjiga, sakuplja građu, te je arhivira. Sve to doživljava kao naučni rad. Također, mnoge ideje donosi i s putovanja. Voli porediti motive koje pronalazi u inostranstvu s našim. Voli spajati nespojivo. Voli svježe, nesvakidašnje, drugačije.
– Proces stvaranja mojih kreacija nastaje fazom istraživanja. Pronalazim arhivsku građu, zabilježim, tražim priču, pravim skice, biram materijale, pravim ilustracije. Poslije ilustriranja započinje faza krojenja, probe s lutkama, a onda manekenkama – kazala je Aida.
Korman je posvetila i kolekcije bosanskim kraljicama Katarini Kosači i Jeleni Gruboj.
– Za kraljicu Katarinu saznala sam da je živjela u Rimu. U to vrijeme bosanske haljine su se izvozile na evropske dvorove. Sve su bile etiketirane oznakama “ala bosneze”. Što me impresioniralo, ponukana tim činjenicama odlučila sam kolekciju posvetiti upravo njoj. Kolekcija je obilovala narodnim vezom u prirodnim materijalima kao što je bez. Obišla je svijet, od Hadrijanovog hrama u Rimu na Sedmici visoke mode, Narodnog pozorišta u Sarajevu, Sava centra u Beogradu gdje je održana pod pokroviteljstvom MTV-ja u \”kampanji protiv trgovine ljudima\”, pa do dvorca \”Utveggio\” na Siciliji i \”World Trade Centra\” u Dubaiju. Cijela kolekcija bavi se životnom pričom kraljice Katarine kao zajedničkom pričom žena Bosne i Hercegovine i u isto vrijeme identifikacijom svake žene u kraljici. Godine 2010. napravila sam i kolekciju posvećenu Jeleni Gruboj, prvoj ženi na bosanskom vladarskom tronu, kraljici Bosne, Srbije i Hrvatske. Ovo je još jedna kolekcija koja se bavi pričom o srednjovjekovnoj Bosni.
Aida kaže da je u našoj zemlji najveći problem dizajnera što nisu istrajni, ali kako kaže, sve je to razumljivo zbog materijalne situacije.
– Unikatni rad često se miješa s masovnom produkcijom. No, on je nešto posve drugačije. Dizajner je taj koji prodaje identitet. Naš posao nije samo nacrtaj i sašij haljinu. Ovdje nemamo pret-a-porte, jer se ne pokreće industrija kao konfekcija, nego kao proizvodnja materijala. Ja živim modu. Sve je podređeno njoj. Ona je moja najveća ljubav, zbog nje sam sve žrtvovala, pa mi to ni najbliži više ne zamjeraju…, (smijeh) – kazala je Aida.
Korman će uskoro za sve svoje poštovaoce predstaviti i novu kolekciju, koju će prvi put posvetiti muškarcima, što je iznimno raduje. Svi oni koje žele posjetiti njen modni atelje, te odabrati nešto za sebe, mogu je pronaći u Sarajevu na adresi Gajev Trg 4, te je zapratiti putem društvenih mreža.
Promocija imidža u inostranstvu
Police ove inspirativne dame krase brojne nagrade i priznanja koje je osvojila kako u našoj zemlji, tako i inostranstvu. No, njen najveći uspjeh su komplimenti klijenata.
– Moj dizajn inspiriran je našom zemljom, a često i bh. narodnim nošnjama, kako onim gradskim, tako i ruralnim svih konfesionalnih grupa koje žive na ovim prostorima. Voljela bih da me jednog dana pamte po doprinosu, osvještavanju ljudi u bh. kulturi, te promociji imidža naše zemlje u inostranstvu.