Prva osoba koja je sjela za upravljač automobila bila je žena, Bertha Benz. Ona je dala početni impuls automobilskoj industriji čiju su moć žene u ulozi vozača u određenim dijelovima svijeta dugo kasnije uspjele osjetiti. Danas žene znaju šta žele i biraju automobile s karakterom
Priredila: Ilma Jakubović
Nijemac Karl Friedrich Benz smatra se jednim od začetnika autoindustrije, odnosno ere benzinskih automobila. No, zanimljivo je to što veoma mali broj ljudi danas zna da je upravo njegova supruga Bertha Benz bila prva osoba koja je sjela za upravljač nekog vozila. Kada je Karl 1888. godine konstruirao prvi automobil s tri točka bojao se kako još nije spreman za vožnju, ali ona je mislila drugačije. Osim što se brinula o njihovo četvero djece, Bertha je s Karlom dijelila i strastveni interes za njegov rad.
Bertha Benz je dala početni impuls automobilskoj industriji kada se u augustu 1888. godine odvažila da sjedne za upravljač novokonstruiranog vozila koje je zbunjenom posmatraču iz tog doba moglo izgledati kao kočija bez konja.
Prva žena automobilske revolucije
Bez znanja svog muža odlučila je da isproba novo vozilo na putu od Mannheima do Phorzheima dugom 106 km. Njeno historijsko putovanje imalo je za cilj da pokaže da vozilo u koje su ona i Karl investirali mnogo novca predstavlja značajan i koristan izum, koji, ako se na pravi način prikaže svijetu, može da im donese finansijsku korist. Benzov automobil na tri točka dobijao je pogon od četverotaktnog motora od 2,5 konjskih snaga i bio je sposoban da postigne brzinu od 40 kilometara na sat.
Gospođa Benz na ovom historijskom putovanju nije bila sama. Pomagali su joj sinovi Richard (13) i Eugen (15), koji su, između ostalog, bili zaduženi da snabdijevaju motor neophodnom vodom za hlađenje koja je morala često da se dopunjava. Tokom svog epskog putovanja, Bertha, koja je posjedovala zavidno znanje iz mehanike, uspjela je da otkloni više kvarova i vjerovala je da je svijet spreman za automobile. Kada bi 0,9 konjskih snaga bilo nedovoljno za savladavanje uspona s motoriziranom kočijom mase 360 kilograma, gurali bi je sinovi, a kada bi primijetila da se motor pregrijava, prošla bi kroz prvu lokvu. Nestanak benzina rješavala je tako što je auto napunila ligroinom, naftnim jedinjenjem koje je pronašla u apoteci. Iskoristila je podvezicu kako bi popravila sistem za paljenje motora. Cijevi kroz koje je prolazilo gorivo brzo su se zapušile, pa ih je čistila iglom za pričvršćivanje šešira. A onda kada su drvene kočnice počele da otkazuju, svratila je do obućara koji joj je napravio par kožnih, čime su stvorene prve papučice za kočenje. Berta je stigla u Phorzheim nešto prije ponoći obavijestivši telegramom muža o uspješnoj vožnji. Kod majke je ostala gotovo puna tri dana, a potom se istim načinom vratila kući te time zaključila putovanje ukupne dužine veće od 200 kilometara.
Tokom zanimljivog putovanja od Mannheima do Pforzheima i nazad Bertha Benz i Benz Patent Motorwagen bili su prava senzacija. Mnogi su se micali s puta u nevjerici gledajući kočiju koja galami i dimi, dok vozi sama, bez konjske zaprege. Po povratku kući, Bertha je suprugu stručno elaborirala sve poteškoće s kojima se susrela i usmjerila ga prema prvim modifikacijama. Karl Friedrich Benz pozorno ju je poslušao i primijenio sve sugestije, čime je Benz Patent Motorwagen znatno poboljšan.
Pravo na vožnju
Bertha Benz memorijalna ruta ustanovljena je 2008. godine prateći putanju prve vožnje automobilom, a zavedena je kao dio svjetske industrijske baštine.
Dok se širom svijeta podrazumijevalo da su žene ravnopravne s muškarcima kada je u pitanju upravljanje automobilom, u Saudijskoj Arabiji vožnja ženama je bila zabranjena. Žene su imale svoje vozače te su isključivo uz mušku pratnju mogle boraviti vani. No, to se promijenilo prošle godine kada su se izborile za svoja prava, slobodu i volane.
Žene u Saudijskoj Arabiji su u junu 2018. godine izašle u automobilima na ulice i tako obilježile ukidanje zabrane da voze, što je dugo bilo simbol represije nad ženama u tom veoma konzervativnom kraljevstvu. Ta promjena uštedjet će porodicama milijarde dolara koje su dosad trošile na vozače, a istovremeno će potaknuti više žena da postanu radno aktivne i tako podignu produktivnost u toj zemlji.
Žene i superautomobili
Kažu da žene biraju automobile koji odgovaraju njihovom karakteru. Automobili koje voze nerijetko su jarkih boja s mnogo dodatnih detalja. Sam automobil mora da bude lijepih i pravilnih linija, a boja sjedišta mora biti uklopljena s bojom karoserije.
Među najpopularnijim markama automobila koje danas privlače pažnju žena je Porsche. Porsche Cayenne se ubraja u najpopularnije modele automobila među ljepšim spolom, a proizvođači su se potrudili da bude “cute” (op.a. lijep i ženstven). Iako Porsche ima reputaciju da je namijenjen isključivo muškarcima, sve je veći broj žena koje se samostalno odlučuju na kupovinu ove marke vozila. Zanimljivo je da poznate ličnosti kao što su glumice biraju da voze upravo ovaj model automobila.
Većina poslovnih žena, a posebno one koje su uz sve to još i mame, preferiraju vozilo koje je pristupačno, koje ima dovoljno prostora za smještaj svih potrebnih stvari, te vozilo koje je ekonomično kada je u pitanju potrošnja goriva. Sigurnost im je, naravno, veoma važan faktor, jer one provode dosta vremena u automobilu vozeći svoju djecu u školu, na vannastavne aktivnosti, ali i radi sopstvenog posla.
Jer žene mogu sve!