Predstavljamo vam Dijanu Duvnjak, uspješnu mladu ženu, trenericu komunikacijskih vještina i direktoricu Hito Skills, kompanije za individualne i korporativne komunikacije, te suosnivačicu Fondacije za društveno-ekonomski razvoj 787.
Razgovarala: Nađa Huseinbegović; Foto: Ana Lukenda, Emir Taljanović
Sa kolegicom Dajanom Džindo osnovali ste Fondaciju 787 koja ženama i mladima pomaže u ekonomskom osnaživanju. Kako je došlo do saradnje?
– Fondacija 787, već sedam godina koliko postoji, pomaže ženama i mladima u Bosni i Hercegovini da od ideje razviju održiv biznis – to radi kroz dugotrajne programe edukacija, mentoringa i finansijske podrške. Saradnja s Dajanom bila je prirodna – mi smo prijateljice još od gimnazije, često smo radile zajedno na različitim projektima, a naš najveći projekat je Fondacija 787. Nastao je kao naša potreba da imamo više uticaja u društvu, da za sebe i druge napravimo prilike za ekonomski rast, da budemo u mogućnosti birati. A birati možemo samo kada smo ekonomski neovisni. Stava smo da je to prioritet. Dajana je ta koja je uvijek imala jasnu viziju gdje želimo stići svojim idejama, i jedna je od najhrabrijih i najsposobnijih osoba koje poznajem. Ponosimo se time da Fondacija danas upošljava mlade ljude, i pomaže na stotine onih koji biraju biti samozaposleni – poduzetnici i poduzetnice, poslodavci i poslodavkinje – kazala je Dijana Duvnjak, trenerica komunikacijskih vještina.
Radite sa učesnicima programa Fondacije iz cijele BiH. Koja je vaša uloga u svemu tome?
– Nakon osnivanja, u ovom trenutku sam na čelu Upravnog odbora Fondacije i to je, da tako kažem, moja zvanična uloga. Dajana koja je izvršna direktorica, upravlja projektima i našim vrijednim timom koji se stalno proširuje i uglavnom biva sastavljen od mladih žena. Međutim, ono u čemu ja najviše uživam jeste kada sam u prilici doprinijeti svojom ekspertizom – treninzima komunikacijskih vještina ili kroz formu mentorstva. Posebno je zadovoljstvo gledati sve te mlade ljude iz cijele BiH koji/e, kada unaprijede način na koji komuniciraju svoje ideje i na poslijetku, svoje biznise, krenu u osvajanje svijeta, puni samopouzdanja.
Pored Fondacije 787, osnivačica ste Hito Skills – kompanije za korporativnu i individualnu komunikaciju. O čemu se zapravo radi?
– U Hito Skillsu razvijamo koncepte za unapređenje komunikacijskih i drugih, soft, vještina i radimo sa timovima i individualcima koji žele biti najbolja verzija sebe. Firma Hito Skills dosad je uglavnom sarađivala s klijentima on-site, kroz timske treninge i radionice, procese dijagnostike i dr., no sada nam je, zbog okolnosti, fokus na izazovu koji se zove “prebaciti sav posao online”, I, priznajem, nevoljko se bavimo time, ističe Duvnjak.
Šta znači Hito Skills? Zašto baš taj naziv?
– Fokus Hito Skills firme je komunikacija. „Hito“ je japanska riječ za čovječanstvo, između ostalog. A vještina komunikacije je najvažnija vještina za čovječanstvo, ako mene pitate. Zato Hito Skills. Osim toga, upečatljivo je i lako se pamti i pretražuje.
Trenerica ste komunikacijskih vještina. Kako i na koji način pomažete individualcima i ostalim timovima?
– Svaki tim ili pojedinac ima svoje specifične komunikacijske obrasce. Kada ih prepoznamo i ustanovimo, radimo na tome da dobre strane koristimo pametno, a slabosti unaprijedimo. Težimo učinkovitoj komunikaciji. Rezultati su više razumijevanja i manje nesporazuma. Klijentima/cama pomažem da unaprijede i javni nastup, prezentacijske vještine i pitch. Kod timova je, osim učinkovite komunikacije, popularan i ownership koncept – radionice kojima se timovi povezuju i razvijaju osjećaj pripadnosti organizaciji/kompaniji, razvijaju povjerenje i otvorenu komunikaciju. Takva okruženja su najugodnija za rad, s najmanje stresa, i s unaprijeđenom kvalitetom poslovnog i privatnog života, kao krajnjim rezultatima.
Šta znače unaprijeđene vještine komunikacije?
– Jednostavno, unaprijeđene komunikacijske vještine znače unaprijeđen život. Kada komuniciramo učinkovito i jasno, bolje se razumijemo, manje konflikata imamo odnosno uspješnije upravljamo njima onda kada se dese. Pasivne osobe u komunikacijskom smislu, kada unaprijede vještine komunikacije, unaprijede i mentalno i fizičko zdravlje, jer znaju kako se asertivno zauzeti za sebe. Samopouzdanje koje dolazi s poboljšanim vještinama komunikacije djeluje poput tjelovježbe ili vitaminskog koktela za organizam. Timovi koji komuniciraju učinkovito i otvoreno postižu ciljeve svoje organizacije brže i uživaju na svom radnom mjestu. Nema više grča ujutro pri pomisli na dolazak na posao, komuniciraju se potrebe. Nema više neproduktivnih sastanaka, pretrpanih powerpoint prezentacija, predugih mailova i izvještaja s nejasnim ciljem.
Već deset godina radite na grupnim i jedan na jedan treninzima. Jel nam možete objasniti kako izgleda jedan vaš trening?
– Trenutno, izgleda vrlo online J. U svojoj optimalnoj verziji, trening je on-site, u potpunosti je interaktivan i kroz primjere i igre provlači sve što želim da učesnici/e usvoje. Do zaključaka dolazimo zajedno, uvijek na način koji je jednostavan i odmah primjenjiv. Međutim, ovaj posao ne završava na kraju dana – da bi se vještine razvile ili unaprijedile, valja na njima raditi neko vrijeme. Učesnici/e mojih treninga imaju jednostavne zadatke koji kada ih ponavljate, nakon određenog vremena, prave nove postavke u mozgu i dovode do promjene ponašanja odnosno usavršavanja vještine, kazala je Dijana.
Kako izgleda sesija 1-na-1?
– Uvijek prilagođena potrebama osobe s kojom radim. Ponekad moji klijenti/ce imaju paralizirajući strah od javnog nastupa, kada preporučim rad sa psihologom/injom prije nego nastavimo dalje. Sesije, online ili uživo, mogu se raditi i u paru. Često je čak i jedna dovoljna da pomogne kod recimo javnog nastupa ili prezentiranja. U početku se bavimo prepoznavanjem komunikacijskih obrazaca zbog kojih nas drugi nisu razumjeli pa smo bili frustrirani, ili zbog kojih su naše interakcije bile neproduktivne i donosile stres. Zatim polako dolazimo do alternativa koje postavljamo na njihovo mjesto. Poslije toga se uglavnom oduševljavamo kako smo “odjednom” zablistali u novom ruhu dobre komunikacije.
Kako je baviti se poduzetništvom u BiH?
– Bavljenje poduzetništvom u BiH ima svoje pozitivne strane, uprkos svemu. Pa, BiH ima organizaciju poput Fondacije 787 koja na jednom mjestu ima sve odgovore na poduzetnička pitanja; svoje korisnike/ce uči fleksibilnim biznis modelima i pomaže im da budu prilagodljivi različitim okolnostima; zagovara poboljšanje uvjeta za poslovanje i olakšice; umrežava i povezuje s mentorima koji nesebično dijele svoje znanje i iskustvo. Mi smo manje tržište gdje je lakše biti vidljiv s idejom koja nije nužno spektakularna, a istovremeno nismo ograničeni samo na granice BiH. Istina, naša birokratija i nameti nam ne olakšavaju posao, ali poduzetnički život nije jednostavan ni u Njemačkoj, iz nekih drugih razloga. Ono što je kod nas zapravo najstresniji faktor jeste neizvjesnost – prepušteni smo sami sebi i u periodu kada posao ne ide dobro, možemo se osloniti uglavnom na porodicu i prijatelje. Ne postoji institucionalni fond koji bi nam pomogao. Ali to je već domen politike koju opet sami biramo.
Ko je Dijana Duvnjak? Kako bi sebe opisali u nekoliko rečenica?
– Ja sam introvert koji se pretvara u ekstroverta kada ima nešto važno da kaže, a uvijek imam nešto važno da kažem. Svrhu svog postojanja vidim u pomaganju da što više ljudi zdravije komunicira. Svoje baterije ipak punim daleko od ljudi, maštajući o sopstvenoj plantaži čaja.
Jednostavno pitanje za kraj: Šta volite a šta ne?
Volim slano a ne volim slatko.