„Koncentracija, pažnja i poslušnost nisu u samoj prirodi nijednog djeteta, već dolaze s odgojem i obrazovanjem“
Piše: Mirela Šabanović-Efendić, magistar psihologije
Koncetracija je usmjerenost prema određenim podražajima. Može se poboljšati raznim vježbama i metodama. Ona je važna jer o njoj ovisi koje će podatke svako od nas primiti. Kako je važna kod odraslog čovjeka tako i kod djece, jer im koncentracija može pomoći u upoznavanju svijeta. Koncentracija se može razviti od najranije dobi djeteta, a s vremenom se može poboljšati kontrola koncentracije.
Roditelji mogu dosta učiniti na samom početku i djetetu već od malena pružiti priliku da uspije zadržati pažnju ili koncentraciju na onome što je važno i što bi mu kasnije moglo pomoći.
Važno je razlikovati kada je izazov s pažnjom poremećaj ili normalno dječije ponašanje. ADD ili ADHD je česta skraćenica u rječniku roditelja, učitelja i pedijatara. Skraćenica označava poremećaj hiperaktivnosti i deficita pažnje (Attention Deficit and Hyperactivity Disorder), a sam naziv objašnjava da se radi o medicinski definiranom stanju vezanom za poteškoće s koncentracijom i kontrolom ponašanja.
Koncentracija, pažnja i poslušnost nisu u samoj prirodi nijednog djeteta, već dolaze s odgojem i obrazovanjem. Upravo zbog toga, nije uvijek lako odrediti gdje počinje ADHD, a gdje se radi samo o zdravom, živahnom dječijem ponašanju koje zahtijeva malo više discipline.
Iz tog razloga ne treba hrliti s dijagnozama, a pogotovo ne s liječenjem, već pažljivo posmatrati ponašanje svog djeteta i uz savjete stručnjaka pronaći najbolji način za rješavanje problema s pažnjom i koncentracijom.
Bilo da dijete ima ADHD ili ne, kod izraženih poteškoća s koncetracijom bitno je potražiti mišljenje pedijatra ili dječijeg psihologa. Najčešće metode koje se koriste, kao preporuke psihologa, su:
Psihoterapija: Bihevioralna psihoterapija najčešće se primjenjuje kod dijagnoze ADHD-a i pojačanih poteškoća s koncentracijom. Utvrđuju se izvori samog problema i različitim metodama postupno se radi na promjeni obrazaca ponašanja i olakšavanja djetetovog funkcioniranju u svakodnevnim obavezama.
Motivacija: Glavni razlog nedostatka koncentracije, i kod djece i kod odraslih, dolazi zbog nedostatka motivacije. Zadatke treba postaviti na kreativniji, zabavniji i interaktivniji način, kako bi djeci porasla motivacija. Također, uvesti nagrade koje će dijete potaknuti na rad.
Organizacija: Strukturirani raspored veoma je važan kako bi dijete jasno razlikovalo vrijeme za učenje i vrijeme za igru i druge aktivnosti. Organiziranim rasporedom dijete vježba samodisciplinu i stječe navike koje mu znatno olakšavaju koncentraciju. Također je važno uvijek ostaviti mjesta za fizičke aktivnosti u kojima može “istrošiti” višak energije, a također i ostaviti prostora za odmor, igru i hobije.
Prehrana: Uzroci poremećaja s koncentracijom nisu uvijek psihološke prirode, razlozi su veoma često fiziološki. Može se raditi o nedostatku potrebnih hranjivih tvari za pravilno funkcioniranje mozga i nervnog sistema, zbog čega je vrlo bitno paziti na zdravu prehranu (esencijalne masne kiseline, magnezij i cink).
Neke od vježbi, koje možete raditi s svojim predškolarcima, a kako bi im pripremili koncetraciju za školske dane, su:
Bojanke i slagalice: bojanke dijete upoznaju s bojama, oblicima, životinjama, predmetima i sl., te uče ih da istraju u jednoj aktivnosti do kraja. Slagalice mogu biti puzzle ili slagalice sa slikama.
Pričanje priča : roditelji kako bi zadržali djecu pažnju mogu pokušati s igranjem uloga kroz čitanje bajki i priča.
Razvrstavanje: roditeljima mogu poslužiti uobičajene stvari iz domaćinstva, koje će djeci biti interesantnija od igračaka. Pa tako mogu pomiješati grah i rižu, te tražiti od djeteta da to razvsrta. Također, može biti razvrstavanje i po oblicima a za te svrhe mogu poslužiti lego kockice.
Opažanje: Opažanje je vježba pomoću koje dijete treba promatrati određenu radnju i potom na upit roditelja dovršiti rečenicu, pismenim ili usmenim putem.
Igre za razvoj koncetracije: Igra skrivača (možete igrati klasičnu igru skrivača ili u papirnu vreću sakriti predmet koji će dijete „opipati“ i pokušati pogoditi koji je predmet u pitanju), Igra „puhanjem do cilja“ (Cilj aktivnosti je slamčicom otpuhati lopticu do cilja, za ovu aktivnost potrebna vam je mekana loptica-napravljena od vate, folije, ubrusa i jedna slamčica
Na podlozi označite put-labirint), Igra s memory karticama koje možete kupiti gotove ili sami isprintati.
Opustite se i uživajte s Vašom djecom, jer najviše učimo kroz igru i zabavu, te kroz svakodnevne životne aktivnosti.