Ikko Tanaka X Issey Miyake no.3: Savršen japanski spoj grafičkog dizajna i mode

Dva majstora srela su se još u vrijeme studentskih dana, a do Tanakine smrti 2002. godine dijelili su doživotno prijateljstvo i međusobno poštovanje. Poput istinskog prijatelja, Miyake je očuvao Tanakino bogato naslijeđe i integrirao njegov unikatni dizajn u svoj kreativni izričaj. Za prvu kolekciju, izabrao je tri motiva iz njegovih remek djela: Nihon Buyo, Sharaku i Varijacije smjelih simbola

Piše: Amra Zvizdić

Gotovo pola stoljeća na pročelju svjetske modne scene, izvan tradicionalnog poimanja kreatorskog poziva, Issey Miyake prvenstveno razmišlja o izrazu i biti, formi i sadržaju. Otac japanske mode, kako ga nerijetko nazivaju, ne prestaje iznenađivati sposobnošću da transformira odjeću u organske predmete. U pet decenija njegovog kreativnog izričaja, Issey Miyake kolekcije nose epitet monaških, estetskih i potpuno avangardnih. Ovaj posljednji opis je vjerovatno najtačniji s obzirom da Miyake uvijek postavlja pitanja, ne zadovoljavajući se postojećim odgovorima u modnoj industriji. Pored samostalnosti umjetničkog oblikovanja u polju mode, on snažno ističe svoju povezanost ideološkoj determinanti− minimalizmu− kako u životu, tako i u poslu. U dobi od sedam godina, preživio je atomski napad u Hirošimi.

 Neraskidiva veza

Hrabro ostavljajući trenutak masovnog uništenja iza sebe, slijedi svoj kreativni san i postaje grafički student na Tama Art Univerzitetu u Tokiju. Po završetku studija, \’60-ih godina prošlog stoljeća odlazi u Pariz gdje ima priliku raditi u ateljeima velikana, Guy Laroche i Hubert de Givenchy. Nakon Pariza, Miyake odlazi u New Yorku i radi sa Geoffrey Beeneom, tada najvećim umjetnikom i inovatorom među modnim dizajnerima. Do njegovog povratka u Tokio 1970. godine, Japan je prošao kroz uragan promjena. Tradicionalna odjeća i zapadni oblici su se međusobno drastično razlikovali i bio je to savršeni trenutak da se pokrene novi modni pravac. Miyake je postao senzacija gotovo preko noći. Godinama prije japanskih savremenika, poput Rei Kawakubo ispred Comme des Garçons, predstavio je svoju prvu kolekciju u Parizu i oduševio modni svijet. Sve ostalo je, kažu, historija.

Kolekcije ovog jedinstvenog modnog dizajnera nastaju iz neobičnih ideja, nekonvencionalnih komada tkanine, fascinacije ljudskim pokretom. Njegove kreacije nedvosmisleno slave čvrstu strukturu ljudske anatomije. Veza između Issey Miyakea i umjetnosti je neraskidiva. Sve kolekcije- od Windcoat, kolekcije outdoor odjeće, do Pleats Please, serije gotovo savršenih odjevnih komada od poliestera− sadrže istu estetsku referentnu tačku. Vješto spaja tradicionalne japanske materijale i tehnike modeliranja s modernom tehnologijom kako bi stvorio nešto inovativno, odjeću koja istupa van zone poznatog i prepoznatljivog. BAO BAO, nesvakidašnji brend torbi geometrijskog oblika, postao je svojevrstan sinonim za modnu kuću Issey Miyake.

Svojom fleksibilnošću, geometrijskom funkcionalnošću dizajna i brojnim varijacijama, postale su favorit među modnim znalcima i dizajnerskim autoritetima, uključujući i Zahu Hadid. Strast prema origami tehnici presavijanja papira vidljiva je u svakom trouglu koji čini osnovu ove trodimenzionalne torbe. Kreirane od polivinilnog, poliesterskog i mesinganog materijala, zrače održivošću u modi i potiču na slobodno razmišljanje i radoznalost. Njegov atipični pristup stvaranju očituje se u slobodi da njeguje vlastite ideje, neograničene već postojećim pravilima i okvirima, i mogućnosti da iste pretoči u realnost kroz iscrpan proces istraživanja i eksperimentiranja. Miyake ne samo da unapređuje sopstvene ideje, već i potiče kreativnost kod ljudi koji ga okružuju, neprestano forsirajući tradiciju i evoluciju u dizajnu. Stalnim dizajniranjem vanvremenskih, a istovremeno savremenih odjevnih komada, Issey Miyake je prošlost, sadašnjost i budućnost mode. Iskreno posvećen tradiciji, onoj s konceptualnim štihom, Miyake je dizajner koji pokazuje konzistentnost u svom radu. Poput inžinjera koji konstruira međuplanetarne letjelice, njegove kolekcije utjelovljuju neobične proporcije i otvaraju prozor u neki novi, modni svijet. Ostaje pitanje, šta je sljedeće što nam može ponuditi?

 Modernistička jednostavnost

U saradnji s Issey Miyake predstavništvom u Belgiji (Antwerpen, op.a.), imala sam priliku svjedočiti premijeri nove, limitirane modne kolekcije naziva Ikko Tanaka x Issey Miyake no. 3. Nije nikakva novost da se grafički dizajn i moda neprestano suočavaju i međusobno dopunjavaju. Međutim, van površinskog nivoa, stvarno inkorporiranje grafičkog dizajna u odjeću gotovo je isključivo vezano za rad ovog japanskog dizajnera. 2016. godine, Issey Miyake predstavlja prvu kolekciju nesvakidašnjih komada s motivima iz radova Ikko Tanake, proslavljenog japanskog grafičkog dizajnera i vizuelnog monarha čija je modernistička jednostavnost u kombinaciji sa snažnim geometrijskim formama ostavila jak utjecaj na umjetnički svijet i nakon njegove smrti. Dva majstora srela su se još u vrijeme studentskih dana, a do Tanakine smrti 2002. godine dijelili su doživotno prijateljstvo i međusobno poštovanje. Poput istinskog prijatelja, Miyake je očuvao Tanakino bogato naslijeđe i integrirao njegov unikatni dizajn u svoj kreativni izričaj. Za prvu kolekciju, izabrao je tri motiva iz njegovih remek djela: Nihon Buyo, Sharaku i Varijacije smjelih simbola.

U 2017. godini, uslijedila je druga kolekcija, inspirirana Bokugi i Face serijom, koja je na oslobađajući način prikazala svu ljepotu Japana i snagu japanske kulture bez lažne pretenzije. Ipak, treća, ujedno i posljednja kolekcija zrači posebnim futurističkim osjećajem. Kao vrhunski kolorista, Miyake je dizajnirao komade koji epitomiziraju modernost. Putem njih, šalje posebnu modnu poruku, transformira krojenje u eruditnu umjetnost; apsolutnu antitezu nedostižnoj ljepoti. Za ovu seriju, tri Tanakina rada korištena su kao konceptni uzorak: Gradation (slova i karakteri), Work: Q, i Rope. Miyake je kontrastirao snažne primarne boje s limitiranim tragovima energične crne i bijele boje. Čitavo more simetričnih komada ne odstupa od njegovih principa, promovirajući čiste i stroge linije. Bilo da je riječ o jednom hiragana karakteru, ili slovu alfabeta koje se transformira iz jednog geometrijskog oblika u drugi, Tanakin rad je više nego vidljiv u svakom pojedinačnom komadu. Više umjetnik, nego modni dizajner, Miyake je još jednom realizirao viziju van klasičnih modnih kalupa. Raznovrsni, revolucionarni i praktično laki poput pera, komadi iz ove kolekcije su i više nego avangardni. Začetnik estetskog odijevanja dizajnirao je čistu, minimalistički orijentiranu kolekciju, a ipak ostao vjeran Tananikoj vještini smjelog korištenja boja.

Tkanina kao medij

Nastavljajući utjecati na oblik i pojam današnje mode, Issey Miyake−modni anarhista− kreira fuziju između mode i umjetnosti, one umjetnosti duboko cementirane u njegov dizajn, držeći nas u neizvjesnosti svojim besprijekornim teatarskim umijećem. Miyake verbalizira modu, u potpunosti razumije njen kontekst i formulira kolekcije koje su fleksibilne na više načina. One odišu efektivnim, subliminalnim porukama, enigmatičnim i neodoljivim Miyake kodom. Kao i u prethodne dvije limitirane kolekcije, veličina i boje Tanakinih motiva su vjerno replicirane pri izradi ovih nevjerovatnih komada. Trodimenzionalna umjetnička djela fokusiraju se na pojam tkanine kao medija.

 – Ikko Tanaka je razvio radikalne ideje kako bi kreirao unikatne radove koje je izrađivao isključivo potezima ruke, u vrijeme kada nije bilo kompjutera. Mi danas želimo da ljudi prepoznaju njegov rad kao idealnu formu dizajna. Ova serija, više nego prethodne, osvjetljava i otvara puteve u neku bolju budućnost- istaknuto je u pozivu za medije.

Studiozno izloženi tako  da u potpunosti ilustruju ideju iza kolekcije, komadi iz serije Ikko Tanaka x Issey Miyake No. 3 zračili su nadrealnom energijom. Apstraktni i ugaoni, u jukstapoziciji geometrijskih oblika, kreirani gotovo nepostojećim linijama, lagani komadi pružaju vitalni komfor i ističu fluidnost kao prerogativ. U minimalističkom ambijentu belgijskog predstavništva Issey Miyake modne kuće, u srcu shopping četvrti Meir, unikatna kolekcija udahnula je novi život u prostoru ispunjenim ogoljenim zidovima koji pružaju kontrastnu pozadinu koloritnim, živahnim komadima iz ove kolekcije.