Ostvariti unapređenje na poslu ogromna je stvar. Nešto za šta se velika većina ljudi trudi, radi, ali i nadmeće s kolegama na istom ili sličnom radnom mjestu. U trenutku saznanja da su upravo vaš rad i trud nagrađeni unapređenjem, preplavit će vas osjećaji zadovoljstva i sreće, ali već u sljedećem možete se naći u problemima. Naime, shvatate da svojim dojučerašnjim kolegama postajete – šef
Unapređenje je nagrada, ali i odgovornost
Unapređenje je u svakom slučaju velika nagrada, ali za sobom nosi i veliku odgovornost. Iz situacije da slušate i izvršavate zadatke, nađete se u poziciji da vas moraju slušati i da sami dajete zadatke. Dojučerašnjim ravnopravnim kolegama sada ste postali nadređeni. Da bi takvu tranziciju prošli što bezbolnije potrebno je odraditi nekoliko predradnji. Neke od njih podrazumijevaju i pripremu koja započinje daleko prije samog čina unapređenja. Riječ je o građenju vlastite slike u okruženju u kojem radite.
Sve što radite danas, utjecat će na vašu sudbinu u budućnosti. Kasnite li na posao, kaskate u izvršavanju zadataka, prekoračujete vrijeme predviđeno za pauzu i ručak, tek su neke od stvari koje vam se mogu obiti o glavu nađete li se na nadređenoj poziciji. Možda su ovi “grijesi” prošli nezamijećeno vašim šefovima, ali sigurno nisu vašim kolegama, istim onima kojima ste sada vi šef. Tražiti od vlastitog tima da se drži pravila kojih ste sami niste bili u stanju pridržavati, u startu je osuđeno ne propast.
Vijest o unapređenju, piše Amy Gallo za Harvard Business Review, trebao bi objaviti neko drugi u vašoj kompaniji, a ne vi sami. Najbolje da to učini vaš nadređeni, odnosno onaj ko vas je i postavio na novu funkciju. Ukoliko to iz nekih razloga nije moguće, vijest ćete morati saopštiti sami, osobno ili e-mailom. Vjerujem kako je i više nego jasno da objava s naslovom “JA sam vaš novi šef” i nije najbolji odabir.
Želite li biti uspješan vođa dojučerašnjim kolegama, neizbježno je izgraditi autoritet. Novi uvjeti na radnom mjestu podrazumijevaju neka nova pravila. No, da biste ih postavili morate biti itekako taktični. Među vašim kolegama ima iskrenih prijatelja, kvalitetnih suradnika, ali i ljutih rivala, koji i nakon vašeg promaknuća vjeruju kako je ta privilegije morala i trebala završiti u njihovim rukama.
Nova pravila, ali bez pretjeranog glorificiranja nove uloge
Od prvog dana jednosmisleno dajte do znanja koje stvari se mijenjaju, koja su vaša očekivanja, želje i planovi. Pritom u svemu budite umjereni, bez pretjeranog glorificiranja nove uloge u kojoj ste se našli. Još uvijek u vašem timu ima onih koji su povrijeđeni/uvrijeđeni što se ne nalaza na vašem mjestu. Vaš uspjeh i uspjeh čitavog tima ovisi o rezultatima svih članova pa i onih koji teže prihvaćaju vas kao vođe.
Drugu stvar koju svakako morate učiniti je da popričati sa svakim članom svoga tima u četiri oka. Tim činom dajete im do znanja koliko vam znači njihov osobni doprinos, da na svakoga itekako računate, ali ćete i dobiti priliku da iznesete svoja osobna očekivanja, te se upoznate i s njihovima. Jedan od savjeta koje navodi Jeff Boss u svojoj kolumni za stranice Forbesa, je da nikada unaprijed ne iznosite sve ideje i novine.
Jedan od razloga je svakako taj da okolina ne voli nagle i brojne promjene. Drugi, jednako važan razloga je da sve što otkrijete od vas se i očekujete da provedete. U početku iznesite samo one stvari koje možete sprovesti brzo, na početku svog rada na novom položaju. Tek kad snimite cijelu situaciju, što je sve moguće, kada i u kolikoj mjeri, iznesite pred članove svojeg tima.
I treća stvar na kojoj obavezno morate poraditi kad vas unapređenje gurne u poziciju nadređene osobe, je redefiniranje odnosa, posebno onih prijateljskih. U vremenu provedenom na poslu sigurno ste razvili i kvalitetne prijateljske odnose. No, miješanje prijateljskih i poslovnih odnosa može uzrokovati prilične probleme. To ne znači da je prijateljstva potrebno prekinuti već ih pametno dozirati. Na poslu moraju vrijediti drugačiji, poslovni odnosi.
Distanciranje od prijateljski odnosa sastavni je dio prihvaćanja novih obveza i odgovornosti. Ne biste više trebali biti dio svakodnevne socijalne interakcije koja će se nastaviti odvijati među članovima tima, vašim dojučerašnjim kolegama, barem ne u onoj mjeri u kojoj je to bio slučaj do promaknuća. Postavljanje granica ne znači da se potpuno isključujete od grupe čiji ste i dalje dio, ne glumite pritom nedodirljivu osobu, već sebi i drugim ostavljate dovoljna prostora da funkcionirate svaki u svojoj mikrookolini, pod svojim pravilima.
Jasno razlučivanje prijateljskih od poslovnih odnosa omogućit će vam da za određene poslove pronađete i imenujete kompetentne i najkvalitetnije ljude. Uspjeh projekta ovisi o znanju i iskustvu ljudi koji na njemu rade, a ne o vašim prijateljskim odnosima. Poslovni odnos daje vam za pravo da u tim uključite i vanjske suradnike, osobe koje do tog trenutka nisu bile dio tima, a koja vam svojim znanjem mogu biti od velike koriste.
Posebnu pažnju posvetite razočaranim članovima tima. Razočaranima činjenicom da se oni ne nalaze na vašoj poziciji. Poslovno okruženje nije gladijatorska arena u kojoj može biti samo jedan pobjednik. Iako ste upravo vi ta osoba koja je nagrađena unapređenjem, onima koji su se također nadali toj poziciji jasno dajte do znanja koliko su važne karike u vašem timu, te da je vaš zadatak kao novog voditelja ili šefa, da im omogućite apsolutno sve uvjete da nastave kvalitetno raditi kao i do sada. (womeninadria.com)